Gminny Ośrodek Kultury nadal tylko online
- 04-05-2020
- drukuj
Łagodzenie ograniczeń w związku z pandemią, wprowadzane w Polsce od 4 maja br., nie obejmuje domów kultury. Otwarcie GOK-u dla mieszkańców i wznowienie zajęć artystycznych nie jest możliwe ze względu na bezpieczeństwo i zdrowie uczestników. Mniejsze obostrzenia dotyczą tylko bibliotek, galerii i muzeów. Przypominamy również, że decyzją Wójta Gminy Świdnica imprezy kulturalne w naszej gminie zostały odwołane do końca czerwca 2020. W dniach 4-17 maja w Gminnej Bibliotece Publicznej będzie trwało skontrum (inwentaryzacja zbiorów bibliotecznych). Wkrótce poinformujemy o terminie ponownego otwarcia biblioteki i zasad udostępniania księgozbioru.
Zdalne nauczanie w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Świdnicy
- 04-05-2020
- drukuj
W związku z pandemią koronawirusa od 12 marca praktycznie wszystkie szkoły w naszym kraju zamknęły swoje podwoje. Z dnia na dzień, bez jakiegokolwiek przygotowania, nauczyciele musieli przejść na tak zwane zdalne nauczanie. Natychmiast stało się ono, obok wyborów i samego wirusa, tematem numer 1 ogólnonarodowych dyskusji i narzekań. Na zaistniałą sytuację różne szkoły różnie zareagowały. Zdecydowana większość zaczęła korzystać z e-dzienników i za ich pośrednictwem przesyłać uczniom zadania do samodzielnego wykonania. Bardzo nieliczne placówki, a raczej pojedynczy nauczyciele rozpoczęli zajęcia on-line.
Szkoła w Świdnicy poszła w stronę zbudowania bazy adresów Gmail (zebraliśmy ich 238 dla uczniów 10 oddziałów klas 4 – 8) i wykorzystania narzędzi oferowanych przez Google – przede wszystkim Google Classroom – zaprojektowany z myślą o zdalnym prowadzeniu lekcji. Przy wyborze komunikatorów świdniccy pedagodzy wzięli pod uwagę przede wszystkim możliwości psychofizyczne uczniów, ich sytuację domową, posiadanie odpowiedniego sprzętu, dostęp do internetu umożliwiającego uczestnictwo w lekcjach on-line oraz umiejętności technologiczno-informatyczne własne, uczniów oraz ich rodziców.
Niektórzy nauczyciele zaczęli wykorzystywać z własnej inicjatywy inne narzędzia – w tym takie, które umożliwiają prowadzenie wideokonferencji – Cisco, Hangouts czy połączenie wideo oferowane przez Facebooka. W ten sposób nawiązaliśmy z naszymi uczniami łączność audiowizualną lub tylko głosową. Nasze oddziały są średnio 20-osobowe, dlatego praca on-line jest dużym wyzwaniem dla nauczycieli, a przede wszystkim dla uczniów i ich rodziców. Zdając sobie sprawę ze specyfiki klas 1 – 3, staramy się nie przeciążać pracą naszych najmłodszych uczniów. Wychowawcy mają z nimi kontakt przede wszystkim poprzez e-dziennik, Messengera i WhatsAppa. Przesyłają w ten sposób zadania, nie wymagając bezwzględnie ich wykonania. Starają się również znaleźć w sieci takie materiały, które urozmaicą maluchom samodzielną naukę. Na duże uznanie zasługuje nagrywanie przez naszych pedagogów oraz rodziców uczniów filmików edukacyjnych.
Podczas rady pedagogicznej, która odbyła się on-line we wtorek 28 kwietnia, nauczyciele zostali zapoznani z narzędziem oferowanym przez nowosolską firmę Sinersio Polska. Można przy jego pomocy urządzać wideokonferencje – mają one jednak pewne uwarunkowania – jest ograniczona liczba uczestników i trzeba mieć dużą przepustowość internetu. Większość nauczycieli zainteresowała się tą ofertą.
W tym miejscu należy przypomnieć, że na jednego nauczyciela w naszej placówce przypada 100 i więcej uczniów. W dotychczas organizowanych wideokonferencjach większość klas przystępuje w mocno okrojonym składzie – frekwencja wynosi przeciętnie między 40 a 50 procent. Czasem trzeba klasę podzielić na 2 grupy, aby wszyscy uczestnicy się widzieli i słyszeli, bo przecież oprócz aspektu dydaktycznego istnieje również aspekt psychologiczny, bardzo ważny w obecnym czasie. Nauczyciele, którzy zdecydowali się na wideokonferencje, muszą i tak przygotować osobne materiały dla pozostałych uczniów. Aby usprawnić zdalne nauczanie, udostępnili uczniom i ich rodzicom swoje prywatne mejle, numery telefonów i profile w mediach społecznościowych. Wszystko po to, aby mogli oni w najdogodniejszy dla siebie sposób udokumentować swoją pracę, a nauczyciele mogli tę pracę ocenić. Nie jest łatwym zadaniem sprawdzanie rozprawki przesłanej smsem w późnych godzinach nocnych lub w niedzielę albo przeczytanie i ocenienie wypracowania ze zdjęcia zrobionego telefonem komórkowym.
Najważniejszym celem szkoły jest kształcenie, czyli realizacja podstawy programowej. Dostosowaliśmy zakres materiału do obecnych możliwości uczniów. Jako że sytuacja jest absolutnie wyjątkowa – trudno przewidzieć, jakie będą efekty dydaktyczne, co okaże się lepsze – spotkanie twarzą w twarz z nauczycielami czy własna praca, samodzielne opracowywanie zagadnień, wyszukiwanie rozwiązań. Na dzisiaj nikt tego nie potrafi jednoznacznie ocenić. Zdajemy sobie sprawę, że do wymaganych przez nas wiedzy i umiejętności dzieci dochodzą w różny sposób, często z pomocą osób trzecich, ale uważamy, że to doskonały czas na rozwój samodzielności, odpowiedzialności, na bycie twórczym, zdyscyplinowanym. Przypominamy, że nauczyciel nie podaje gotowych rozwiązań – ma przede wszystkim wskazywać cele i podpowiadać, w jaki sposób je realizować, prowokować do poszukiwań i wewnętrznego rozwoju. Uważamy, że obecna sytuacja to doskonała okazja, by internet przestał być dla naszych dzieci miejscem zabaw, a stał się tym, czym być powinien – kopalnią wiedzy. Natomiast efekty pracy dydaktycznej nauczycieli będą widoczne podczas egzaminów zewnętrznych oraz w dorosłym życiu naszych uczniów.
W większości dyskusji na temat zdalnego nauczania bardzo często zapomina się, że nauczyciel to też człowiek, że ma rodzinę i swoje życie osobiste, że czasem nie ma warunków, aby przeprowadzić lekcję on-line z prawdziwego zdarzenia.
Życzymy wszystkim naszym Uczniom oraz ich Rodzicom przetrwania tego trudnego czasu, dbałości o zdrowie i życie.
Szkoła w Świdnicy poszła w stronę zbudowania bazy adresów Gmail (zebraliśmy ich 238 dla uczniów 10 oddziałów klas 4 – 8) i wykorzystania narzędzi oferowanych przez Google – przede wszystkim Google Classroom – zaprojektowany z myślą o zdalnym prowadzeniu lekcji. Przy wyborze komunikatorów świdniccy pedagodzy wzięli pod uwagę przede wszystkim możliwości psychofizyczne uczniów, ich sytuację domową, posiadanie odpowiedniego sprzętu, dostęp do internetu umożliwiającego uczestnictwo w lekcjach on-line oraz umiejętności technologiczno-informatyczne własne, uczniów oraz ich rodziców.
Niektórzy nauczyciele zaczęli wykorzystywać z własnej inicjatywy inne narzędzia – w tym takie, które umożliwiają prowadzenie wideokonferencji – Cisco, Hangouts czy połączenie wideo oferowane przez Facebooka. W ten sposób nawiązaliśmy z naszymi uczniami łączność audiowizualną lub tylko głosową. Nasze oddziały są średnio 20-osobowe, dlatego praca on-line jest dużym wyzwaniem dla nauczycieli, a przede wszystkim dla uczniów i ich rodziców. Zdając sobie sprawę ze specyfiki klas 1 – 3, staramy się nie przeciążać pracą naszych najmłodszych uczniów. Wychowawcy mają z nimi kontakt przede wszystkim poprzez e-dziennik, Messengera i WhatsAppa. Przesyłają w ten sposób zadania, nie wymagając bezwzględnie ich wykonania. Starają się również znaleźć w sieci takie materiały, które urozmaicą maluchom samodzielną naukę. Na duże uznanie zasługuje nagrywanie przez naszych pedagogów oraz rodziców uczniów filmików edukacyjnych.
Podczas rady pedagogicznej, która odbyła się on-line we wtorek 28 kwietnia, nauczyciele zostali zapoznani z narzędziem oferowanym przez nowosolską firmę Sinersio Polska. Można przy jego pomocy urządzać wideokonferencje – mają one jednak pewne uwarunkowania – jest ograniczona liczba uczestników i trzeba mieć dużą przepustowość internetu. Większość nauczycieli zainteresowała się tą ofertą.
W tym miejscu należy przypomnieć, że na jednego nauczyciela w naszej placówce przypada 100 i więcej uczniów. W dotychczas organizowanych wideokonferencjach większość klas przystępuje w mocno okrojonym składzie – frekwencja wynosi przeciętnie między 40 a 50 procent. Czasem trzeba klasę podzielić na 2 grupy, aby wszyscy uczestnicy się widzieli i słyszeli, bo przecież oprócz aspektu dydaktycznego istnieje również aspekt psychologiczny, bardzo ważny w obecnym czasie. Nauczyciele, którzy zdecydowali się na wideokonferencje, muszą i tak przygotować osobne materiały dla pozostałych uczniów. Aby usprawnić zdalne nauczanie, udostępnili uczniom i ich rodzicom swoje prywatne mejle, numery telefonów i profile w mediach społecznościowych. Wszystko po to, aby mogli oni w najdogodniejszy dla siebie sposób udokumentować swoją pracę, a nauczyciele mogli tę pracę ocenić. Nie jest łatwym zadaniem sprawdzanie rozprawki przesłanej smsem w późnych godzinach nocnych lub w niedzielę albo przeczytanie i ocenienie wypracowania ze zdjęcia zrobionego telefonem komórkowym.
Najważniejszym celem szkoły jest kształcenie, czyli realizacja podstawy programowej. Dostosowaliśmy zakres materiału do obecnych możliwości uczniów. Jako że sytuacja jest absolutnie wyjątkowa – trudno przewidzieć, jakie będą efekty dydaktyczne, co okaże się lepsze – spotkanie twarzą w twarz z nauczycielami czy własna praca, samodzielne opracowywanie zagadnień, wyszukiwanie rozwiązań. Na dzisiaj nikt tego nie potrafi jednoznacznie ocenić. Zdajemy sobie sprawę, że do wymaganych przez nas wiedzy i umiejętności dzieci dochodzą w różny sposób, często z pomocą osób trzecich, ale uważamy, że to doskonały czas na rozwój samodzielności, odpowiedzialności, na bycie twórczym, zdyscyplinowanym. Przypominamy, że nauczyciel nie podaje gotowych rozwiązań – ma przede wszystkim wskazywać cele i podpowiadać, w jaki sposób je realizować, prowokować do poszukiwań i wewnętrznego rozwoju. Uważamy, że obecna sytuacja to doskonała okazja, by internet przestał być dla naszych dzieci miejscem zabaw, a stał się tym, czym być powinien – kopalnią wiedzy. Natomiast efekty pracy dydaktycznej nauczycieli będą widoczne podczas egzaminów zewnętrznych oraz w dorosłym życiu naszych uczniów.
W większości dyskusji na temat zdalnego nauczania bardzo często zapomina się, że nauczyciel to też człowiek, że ma rodzinę i swoje życie osobiste, że czasem nie ma warunków, aby przeprowadzić lekcję on-line z prawdziwego zdarzenia.
Życzymy wszystkim naszym Uczniom oraz ich Rodzicom przetrwania tego trudnego czasu, dbałości o zdrowie i życie.
Dyrektor i Nauczyciele
Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Świdnicy
Majowe święta
- 30-04-2020
- drukuj
Maj to ważny miesiąc dla Polaków ze względu na święta narodowe, które obchodzimy. Przed nami długi weekend i trzy ważne święta. Uczcijmy je wywieszając na budynku lub w oknie domu flagi narodowe.
1 MAJA – ŚWIĘTO PRACY, międzynarodowe święto obchodzone od 1890 r., w Polsce święto państwowe od 1950 r.
2 MAJA – DZIEŃ FLAGI RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ, polskie święto obchodzone od 2004 r.
3 MAJA – ŚWIĘTO NARODOWE 3 MAJA, ustanowione w roku 1919 dla uczczenia uchwalenia konstytucji w 1791 r., przywrócone jako święto państwowe w roku 1990.
Uproszczona oferta realizacji zadania publicznego
- 30-04-2020
- drukuj
Stowarzyszenie Incijatyw Społecznych w Słonem złożyło ofertę na realizację zadania publicznego w trybie uproszczonym. Oferta dostępna jest w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Gminy w Świdnicy
XVIII sesja Rady Gminy Świdnica
- 30-04-2020
- drukuj
Zmiany zasad bezpieczeństwa od 4 maja
- 29-04-2020
- drukuj
Kolejne zmiany związane z łagodzeniem restrykcji od 4 oraz od 6 maja. Więcej informacji znajdziecie Państwo tutaj.
Komunikat Wójta
- 29-04-2020
- drukuj
Informuję, że po zapoznaniu się z analizą prawną, udzieliłem odpowiedzi na wniosek Poczty Polskiej S.A. o udostępnienie danych ze spisu wyborców mieszkańców gminy Świdnica. W piśmie skierowanym do wnioskodawcy odmówiłem udostępnienia zbioru danych osobowych ze względu na brak uprawnień, które mogą być nadane wyłącznie w drodze ustawy, której procedura legislacyjna do dziś nie została zakończona.
Wójt Gminy Świdnica
Krzysztof Stefański
Informacja ZUK
- 28-04-2020
- drukuj
Zakład Usług Komunalnych, informuje iż w harmonogramie odbioru odpadów komunalnych z Rejonu 1 nastąpiła zmiana w odbiorze odpadów zmieszanych. W miesiącu maju odbiór odbędzie się w dniach 2,15,29.
Rejon 1 to Świdnica: Długa, Kościuszki, Krótka, Myśliwska, Obwodowa, Ogrodowa, Parkowa, Spacerowa, Wypoczynek.
Szczegóły dotyczące innych rejonów i terminów na https://swidnica.zgora.pl/PL/3274/HARMONOGRAM_WYWOZU_ODPADOW/
Nowa sportowa rzeczywistość
- 27-04-2020
- drukuj
25 kwietnia Premier RP Mateusz Morawiecki i Minister Sportu Danuta Dmowska-Andrzejuk przedstawili plan nowej sportowej rzeczywistości.
"4 maja zostaną udostępnione obiekty infrastrukturalne o charakterze otwartym. Planujemy także powrót do treningów i rozgrywek klubów PKO BP Ekstraklasy oraz żużlowej PGE Ekstraligi. Sportowcy przygotowujący się do Igrzysk Olimpijskich w Tokio będą mogli korzystać z Ośrodków Przygotowań Olimpijskich w Spale i Wałczu. Należy jednak pamiętać, że tak jak na codzień, także w sporcie obowiązywać będą zasady bezpieczeństwa, ponieważ najważniejsze jest zdrowie i życie Polaków" – powiedziała Minister Sportu Danuta Dmowska-Andrzejuk.
Wiecej informacji można przeczytać tutaj.
Gospodarowanie odpadami komunalnymi w okresie koronawirusa
- 24-04-2020
- drukuj
Informacja dotycząca gospodarowania odpadami komunalnymi w okresie występowania zakażeń koronawirusem
Osoby przebywające w izolacji (osoby chore lub z podejrzeniem choroby), wytyczne dla gmin:
- Działanie w porozumieniu z wojewodami, policją czy ośrodkami pomocy społecznej, którzy są dysponentami informacji o adresach osób przebywających w izolacji i na kwarantannie.
- W miarę możliwości zapewnienie worków w określonym kolorze i/albo oznaczonych symbolem (np. napisem „C”), w celu jednoznacznej identyfikacji odpadów.
- Zapewnienie odbioru nie rzadziej niż co 7 dni oznakowanych worków.
- Zorganizowanie odpowiedniego transportu, bezpośrednio do instalacji unieszkodliwiania odpadów komunalnych oznakowanych worków lub do wyznaczonych przez gminę miejsc zbierania odpadów komunalnych z gospodarstw domowych objętych izolacją.
- Zapewnienie dezynfekcji pojemników wielokrotnego użytku oraz środków transportu odpadów transportujących odpady z gospodarstw domowych lub od osób z grup C.
Wytyczne dla osób przebywających w izolacji
- Wysoce zalecane jest, aby odczekać 72 godziny od zamknięcia worka – przed przekazaniem worka z odpadami do odbioru.
- Osoba przebywająca w izolacji umieszcza odpady w worku przeznaczonym na ten cel, w miarę możliwości worek należy spryskać preparatem wirusobójczym.
- Worka z odpadami nie należy zapełniać powyżej trzech czwartych jego pojemności, nie należy go też zgniatać.
- Po zapełnieniu worka, osoba przebywająca w izolacji, zawiązuje worek i po ustaleniu z osobą wynoszącą odpady z miejsca izolacji wystawia worek z odpadami z pomieszczenia, w którym przebywa.
- Osoba wynosząca odpady z miejsca izolacji wkłada (w rękawiczkach) wystawiony przez osobę w izolacji worek do drugiego worka, zawiązuje lub zamyka go i zabezpiecza przed przypadkowym otwarciem w chwili jego odbioru (np. przy pomocy taśmy samoprzylepnej lub sznurka) oraz oznacza datę oraz godzinę zamknięcia worka.
- Worek z odpadami należy przenieść w rękawiczkach do miejsca przeznaczonego do gromadzenia odpadów i umieścić w oznakowanym pojemniku przeznaczonym na te odpady, w miarę możliwości będącego w posiadaniu odbierającego.
- Przed i po każdej czynności związanej z pakowaniem/przenoszeniem odpadów, należy używać rękawic ochronnych, myć i/lub dezynfekować ręce.
- Odpady, których nie można łączyć z innymi odpadami (tj. zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, zużyte baterie i akumulatory, zużyte świetlówki), powinny być pozostawione w domu w czasie izolacji i przekazane do systemu gminnego, kiedy będzie można opuścić miejsce izolacji.
Wytyczne dla osób zdrowych objętych kwarantanną, dla osób stosujących środki zapobiegawcze np. w miejscu pracy, komunikacji miejskiej, w trakcie zakupów, w celu minimalizacji ryzyka zarażenia i rozprzestrzeniani się koronowirusa
- Odpady powinny być segregowane i wrzucane do właściwych pojemników (papier, szkło, metale i tworzywa sztuczne, bioodpady, odpady zmieszane).
- Maseczki, rękawiczki i inne środki ochronne stosowane przez osoby zdrowe powinny być uprzednio zebrane w workach, które po zawiązaniu wrzucane są do pojemnika/worka na odpady zmieszane.
- Kontakt przez tłumacza języka migowego
- Kontakt
- Gmina jak rodzina 50+
- Gmina jak rodzina
- PYTANIA DO WÓJTA
- Sesje Rady Gminy
- TRASY ROWEROWE
- KONKURSY GMINNE
- RFRD
- KONKURS NASZ ZABYTEK
- Gazeta Gminna
- KLĘSKI ŻYWIOŁOWE W ROLNICTWIE
- Galerie zdjęć
- › POMOC DLA UKRAINY
- ŻŁOBEK GMINNY
- Młodzieżowa Rada Gminy
- › LOKALNI PRZEDSIĘBIORCY
- System informacji przestrzennej
- Twoje prawa w Urzędzie
- Komunikacja
- Ważne telefony
- Mapa - publikacja
- Przygarnij mnie
- Mapa gminy
- 1% dla NGO
- Kronika filmowa
- Wyszukiwarka osób pochowanych
- Tarcza Antykryzysowa
- polityka prywatności
- Dostępny urząd
- LUBUSKIE INTEGRACYJNY ROZWÓJ REGIONU- PUBLIKACJA
- Deklaracja dostępności
- INWESTYCJE DROGOWE