Wielkoobszarowa inwentaryzacja stanu lasu
- 14-07-2025
- drukuj
Zmiana organizacji ruchu polegająca na zamknięciu odcinka ulicy Mieszka I w Świdnicy
- 11-07-2025
- drukuj
W związku z realizacją robót drogowych związanych z zadaniem pn. „Budowa dróg wewnętrznych: ulicy Grzybowej i Piaskowej oraz przebudowa ul. Mieszka I w Świdnicy”, w dniach 18 i 21 lipca br. zostanie wprowadzona zmiana organizacji ruchu polegająca na zamknięciu odcinka ulicy Mieszka I
w Świdnicy.
w Świdnicy.
Ulica zostanie zamknięta na odcinku od skrzyżowania z ul. Drzymały do skrzyżowania z ul. Kosynierów.
W czasie wykonywania robót drogowych, które będą polegać na zerwaniu dywanika bitumicznego, Wykonawca będzie dopuszczał przejazd pojazdów po tej drodze poprzez sterowanie ręczne ruchem. Prosimy jednak, w miarę możliwości, o omijanie tego odcinka drogi.
W załączeniu plan organizacji ruchu.
Przepraszamy za utrudnienia.
Budowa ścieżki rowerowej przez teren gminy Świdnica do Nowogrodu Bobrzańskiego – etap II
- 11-07-2025
- drukuj
Z ogromną radością informujemy, że dzisiaj Gmina Świdnica podpisała umowę na dofinansowanie w wysokości 375 000 zł z budżetu Województwa Lubuskiego na realizację zadania:
„Budowa ścieżki rowerowej przez teren gminy Świdnica do Nowogrodu Bobrzańskiego – etap II”!
„Budowa ścieżki rowerowej przez teren gminy Świdnica do Nowogrodu Bobrzańskiego – etap II”!
Środki zostały przyznane w ramach konkursu na dofinansowanie zadań inwestycyjnych własnych gmin i powiatów. Dzięki temu wsparciu kontynuujemy rozwój infrastruktury rowerowej i dbamy o bezpieczne oraz ekologiczne formy transportu w naszej gminie.
Realizacja inwestycji potrwa do 31 grudnia 2025 r.
Projekt będzie współfinansowany z dwóch źródeł:
z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO) – w ramach pożyczki wspierającej zieloną transformację miast,
oraz z bezzwrotnej pomocy finansowej w formie dotacji celowej w wysokości 375 000,00 zł, przyznanej przez Zarząd Województwa Lubuskiego.
z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO) – w ramach pożyczki wspierającej zieloną transformację miast,
oraz z bezzwrotnej pomocy finansowej w formie dotacji celowej w wysokości 375 000,00 zł, przyznanej przez Zarząd Województwa Lubuskiego.
Dziękujemy za zaufanie i wsparcie!
Razem zmieniamy naszą gminę na lepsze!
Razem zmieniamy naszą gminę na lepsze!
XIV sesja Rady Gminy Świdnica
- 11-07-2025
- drukuj
16 lipca br. o godz. 16.00 w Gminnym Ośrodku Kultury w Świdnicy przy ul. Ogrodowej nr 37 odbędzie się XIV sesja Rady Gminy Świdnica.
Zachęcamy do zapoznania się ze stroną, na której znajdują się zawiadomienia o komisjach i sesjach Rady Gminy Świdnica z porządkiem obrad i materiałami - https://swidnicagmina.esesja.pl/
Zaproszenie do konsultacji społecznych
- 11-07-2025
- drukuj
w sprawie Lokalnego Planu Deinstytucjonalizacji Usług Społecznych dla Gminy Świdnica na lata 2025-2028
Wójt Gminy Świdnica Pani Izabela Mazurkiewicz-Kąkol wraz z Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej w Świdnicy, zaprasza wszystkich mieszkańców Gminy Świdnica
do udziału w konsultacjach społecznych w sprawie Lokalnego Planu Deinstytucjonalizacji Usług Społecznych dla Gminy Świdnica na lata 2025-2028.
do udziału w konsultacjach społecznych w sprawie Lokalnego Planu Deinstytucjonalizacji Usług Społecznych dla Gminy Świdnica na lata 2025-2028.
Lokalny Plan Deinstytucjonalizacji Usług Społecznych jest kluczowym dokumentem, który umożliwia rozwój usług społecznych świadczonych jak najbliżej mieszkańców
– w środowisku lokalnym, w oparciu o potrzeby konkretnych osób i rodzin.
– w środowisku lokalnym, w oparciu o potrzeby konkretnych osób i rodzin.
Dokument wyznacza kierunki działań, których realizacja pozwoli stopniowo odchodzićod opieki instytucjonalnej na rzecz wsparcia środowiskowego, wspólnotowego
i zindywidualizowanego.
i zindywidualizowanego.
Ewentualne opinie, uwagi, propozycje zmian zapisów wraz z uzasadnieniem można zgłaszać na załączonym Formularzu w terminie od 11 do 16 lipca 2025 r.
Formularz zgłoszenia opinii/uwagi/propozycji można:
1. przesłać pocztą tradycyjną na adres: Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Świdnicy,
ul. Długa 85/1, 66-008 Świdnica,
ul. Długa 85/1, 66-008 Świdnica,
2. złożyć osobiście w siedzibie Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Świdnicy,
3. złożyć osobiście w siedzibie Urzędu Gminy w Świdnicy ul. Długa 38, 66-008 Świdnica,
4. przesłać zeskanowany Formularz za pośrednictwem poczty elektronicznej na adres e-mail: gops@swidnica.zgora.pl
5. przesłać zeskanowany Formularz za pomocą skrzynki ePUAP na adres: /g0h308wlvk/SkrytkaESP
6. przesłać zeskanowany Formularz za pomocą e-doręczeń AE:PL-72244-22948-WSSGD-21
Ponadto w dniu 15.07.2025r. w godz. od 14:00 do 16:00 zapraszamy na otwarte spotkanie z mieszkańcami Gminy Świdnica umożliwiające wymianę opinii i argumentów. Spotkanie odbędzie się w siedzibie Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Świdnicy ul. Długa 85/1.
Oferta na realizację zadania publicznego w trybie uproszczonym
- 10-07-2025
- drukuj
Stowarzyszenie Aktywizacji Społecznej Młodzieży "Młodzi Potraią" złożyło ofertę na realizację zadania publicznego w trybie uproszczonym. Oferta jest dostępna w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Gminy w Świdnicy.
Obwieszczenie
- 10-07-2025
- drukuj
W związku z prowadzonym postępowaniem w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pod nazwą: „Rozbudowa drogi krajowej nr 27 na odcinku Świdnica - Wilkanowo”
informuję,
że dnia 23 lipca 2025r. w godzinach od 1300 do 1700 w Urzędzie Gminy Świdnica, ul. Długa 38, 66-008 Świdnica, pok. nr 2 zostanie udostępniona do wglądu dokumentacja związana z planowaną rozbudową drogi krajowej nr 27. W trakcie spotkania przedstawiciel Inwestora – GDDKiA Oddział w Zielonej Górze oraz biura projektowego udzielą informacji o stanie zaawansowania prac oraz proponowanych rozwiązaniach projektowych związanych z przebudową drogi.
Do zapoznania się z dokumentami szczególnie zapraszam osoby będące właścicielami nieruchomości przyległych do pasa drogowego DK 27 (ul. Obwodowej w Świdnicy).
Wójt Gminy Świdnica
Izabela Mazurkiewicz-Kąkol
Rekordowa ilość odpadów wielkogabarytowych
- 10-07-2025
- drukuj
W czerwcu Zakład Usług Komunalnych zakończył zbiórkę odpadów wielkogabarytowych sprzed posesji mieszkańców.
Zbiórki te cieszą się niesłabnącym zainteresowaniem, a z roku na rok zebranych w ten sposób odpadów jest coraz więcej.
Z jednej strony cieszy fakt, że mieszkańcy naszej gminy wiedzą, że należy takie odpady oddać do zagospodarowania, z drugiej martwi koszt odbioru tego typu odpadów.
W tym roku odebrana została rekordowa ilość odpadów wielkogabarytowych, bo prawie 236 ton. Koszt odbioru i utylizacji samych odpadów wielkogabarytowych w miesiącu czerwcu wyniósł aż 458.492,40 zł. Dla porównania - w 2023 roku zebranych zostało 217,32 ton - koszt 258.176,16 zł, natomiast w 2024 roku odebrano 213,11 ton za cenę 322.222,32 zł.
Warto zaznaczyć, że koszt wywozu tego typu odpadów jest znaczną częścią składową kwoty, jaką Gmina rocznie płaci za odpady. Wpływa on zatem na wysokość stawki opłaty za odbiór i zagospodarowanie odpadów pobieranej od każdego mieszkańca.
Cieszy nas fakt coraz większej świadomości mieszkańców w zakresie segregacji, utylizacji i wywozu odpadów. Publikujemy te dane, aby również mieli Państwo wiedzę o ponoszonych na ten cel wydatkach.
Kończy się okres przejściowy w programie Czyste Powietrze w naborze trwającym od 31.03.2025 r.
- 08-07-2025
- drukuj
Złóż wniosek do końca lipca
W marcu 2025 r. ruszył nowy nabór w programie Czyste Powietrze, a dla osób, które poniosły koszty inwestycji jeszcze przed jego uruchomieniem, wprowadzono okres przejściowy. Trwa on cztery miesiące – do końca lipca – i umożliwia uzyskanie dofinansowania na wydatki kwalifikowane od 28 maja 2024 r. Po tym terminie ta możliwość przestaje obowiązywać.
Ostatni dzwonek – kończy się wyjątkowy okres wsparcia
Jeszcze tylko do końca lipca br. trwa tzw. okres przejściowy w nowej wersji programu Czyste Powietrze. Został on uruchomiony 31 marca 2025 r. i daje możliwość uzyskania dotacji za wydatki poniesione już od 28 maja 2024 r. To propozycja dla tych, którzy z różnych powodów nie zdążyli złożyć wniosku o dofinansowanie przed zawieszeniem poprzedniego naboru.
Od 1 sierpnia termin ponoszenia kosztów kwalifikowanych w nowym programie Czyste Powietrze będzie liczony według zasady: nie wcześniej niż 6 miesięcy przed datą złożenia wniosku o dofinansowanie. Koszty poniesione wcześniej, jak i przed oddaniem budynku do użytkowania, nie będą kwalifikowane.
Najpierw termomodernizacja, potem gaz – to klucz do pełnego wsparcia
Ci, którzy czekają na ponowne uruchomienie naboru dotyczącego dofinansowania na gaz, już wkrótce, w połowie lipca, będą mieli taką możliwość. Aby móc z tego w pełni skorzystać, należy najpierw złożyć wniosek w ramach obecnego okresu przejściowego na wydatki związane np. z ociepleniem budynku, wymianą okien i drzwi lub wentylacją. Dopiero wtedy będzie można złożyć drugi wniosek – tym razem o dotację na gaz, gdy nabór zostanie wznowiony w połowie lipca w ramach starszej wersji programu obowiązującej w 2024 r.
Odwrotna kolejność? Będą ograniczenia
Warto pamiętać: jeśli jako pierwszy zostanie złożony wniosek o dotację na gaz, a nie ten dotyczący termomodernizacji w nowym naborze, skorzystanie z kolejnego naboru będzie możliwe dopiero po zakończeniu i rozliczeniu tej inwestycji. Odwrotna kolejność – czyli najpierw termomodernizacja (wniosek w nowej wersji programu), potem gaz (wniosek w poprzedniej wersji programu) – pozwala uniknąć tych ograniczeń.
czystepowietrze.gov.pl
***
W skrócie:
Jak połączyć dotacje z dwóch naborów w programie Czyste Powietrze?
Możliwe jest połączenie dwóch dotacji dla jednego budynku:
- z naboru od 31.03.2025 r. (nowe zasady – tutaj skorzystaj z okresu przejściowego i możliwości rozliczenia kosztów termomodernizacji poniesionych od 28 maja 2024 r.),
- z wznowionego naboru – w połowie lipca – dotyczącego kotłów gazowych.
Kolejność składania wniosków ma ogromne znaczenie:
Jeśli poniosłeś koszty termomodernizacji w 2024 r.:
- Najpierw złóż wniosek w naborze od 31.03.2025 r. do końca lipca,
- Następnie złóż wniosek w starszej wersji programu na dofinansowanie do źródła gazowego zamontowanego w 2024 r. (nabór w połowie lipca).
Jeśli planujesz termomodernizację dopiero w przyszłości:
- Jeśli najpierw złożysz wniosek w naborze na źródła gazowe – musisz zakończyć i rozliczyć to przedsięwzięcie, by złożyć kolejny wniosek w naborze trwającym od 31.03.2025 r.
Uwaga: wnioski składane w naborze na dofinansowanie do źródła gazowego zamontowanego w 2024 r. nie będą wymagały rozliczenia wcześniejszego wniosku o dofinansowanie do termomodernizacji. Pamiętaj jednak o odpowiedniej kolejności składania wniosków.
Budowa drogi dla rowerów oraz przebudowa ulic Kosowej, Sowiej, Kukułczej i Sokolej w Wilkanowie
- 08-07-2025
- drukuj
W toku postępowania przetargowego wyłoniono wykonawcę zadania pn. Budowa drogi dla rowerów oraz przebudowa ulic Kosowej, Sowiej, Kukułczej i Sokolej w Wilkanowie.
Została nim firma Taurus – Budownictwo i Usługi Jarosław Kopciuch.
W ramach realizacji inwestycji wybudowana zostanie ścieżka rowerowa na odcinku od istniejącego szlaku rowerowego na wysokości ogródków działkowych w Wilkanowie do granic ewidencyjnych miejscowości Świdnica w obrębie nowo powstałej Obwodnicy Południowej Zielonej Góry. Zadanie to jest kontynuacją wyznaczonego szlaku rowerowego relacji Zielona Góra – Wilkanowo.
Prace będą przebiegać w podziale na trzy odcinki, tj.:
a) odcinek I o długości 938 m - przebiegający przez tereny Lasów Państwowych drogą leśną oraz leśnym pasem przeciwpożarowym;
b) Odcinek II o długości łącznej 847 m przebiegający wzdłuż ulicy Kosowej, Kukułczej i Sokolej w Wilkanowie. Na ul. Kosowej w 2021r. została wybudowana część ścieżki rowerowej o nawierzchni asfaltowej i długości ok. 420 m. Pozostała część ścieżki przebiegać będzie po jezdni ulicy Kosowej oraz w pasach poboczy ulic Kukułczej i Sokolej;
c) Odcinek III o łącznej długości 1065 m przebiegający przez tereny Lasów Państwowych. Ścieżka prowadzi drogą leśną, a następnie leśnym pasem przeciwpożarowym wzdłuż drogi wojewódzkiej. Koniec odcinka usytuowany będzie przy istniejącym parkingu leśnym w obrębie Południowej Obwodnicy Miasta Zielona Góra.
Termin realizacji przedmiotu zamówienia to 6 miesięcy od dnia podpisania umowy.
-
Kontakt przez tłumacza języka migowego
-
Kontakt
-
Gmina jak rodzina 50+
-
Gmina jak rodzina
-
PYTANIA DO WÓJTA
-
Sesje Rady Gminy
-
TRASY ROWEROWE
-
KONKURSY GMINNE
-
RFRD
-
KONKURS NASZ ZABYTEK
-
Gazeta Gminna
-
KLĘSKI ŻYWIOŁOWE W ROLNICTWIE
-
Galerie zdjęć
-
›
POMOC DLA UKRAINY
-
ŻŁOBEK GMINNY
-
Młodzieżowa Rada Gminy
-
›
LOKALNI PRZEDSIĘBIORCY
-
System informacji przestrzennej
-
Twoje prawa w Urzędzie
-
Komunikacja
-
Ważne telefony
-
Mapa - publikacja
-
Przygarnij mnie
-
Mapa gminy
-
1% dla NGO
-
Kronika filmowa
-
Wyszukiwarka osób pochowanych
-
Tarcza Antykryzysowa
-
polityka prywatności
-
Dostępny urząd
-
LUBUSKIE INTEGRACYJNY ROZWÓJ REGIONU- PUBLIKACJA
-
Deklaracja dostępności
-
INWESTYCJE DROGOWE