Jesienne porządki
- 29-10-2021
- drukuj
Elementy dodatkowe powiązane z tym akapitem w informacji
6Galeria zdjęć: Jesienne porządki
Podwyżka cen gazu
- 29-10-2021
- drukuj
Wystawa Henryka Krakowiaka
- 28-10-2021
- drukuj
Gminny Turniej Siatkówki z Okazji Dnia Niepodległości
- 28-10-2021
- drukuj
Komunikat ZUK
- 27-10-2021
- drukuj
Zakład Usług Komunalnych informuje, że w dniu 28.10.2021 r. (czwartek) w związku z awarią zasuwy przy hydrancie na ulicy Długiej w Świdnicy w godzinach 8.00 - 14.00 nastąpi przerwa w dostawie wody w miejscowości Świdnica w jej dolnej części tj. wszystkie ulice w dół od skrzyżowania na Ochlę i od skrzyżowania ul. Parkowej z Ogrodową.
Po wznowieniu dostawy wody może wystąpić jej chwilowe zabrudzenie.
Za utrudnienia przepraszamy.
Dowody osobiste z odciskami palców
- 27-10-2021
- drukuj
Dowody osobiste z odciskami palców
Minister Cyfryzacji ogłosił w Dzienniku Ustaw komunikat o wdrożeniu z dniem 7 listopada 2021 r. rozwiązań technicznych umożliwiających wydawanie dowodu osobistego zawierającego odciski palców. Od 8 listopada 2021 r. obywatele polscy, którzy ukończyli 12 lat, będą mogli składać wnioski o wydanie dowodu osobistego z drugą cechą biometryczną – odciskami palców. Będą one zamieszczane w warstwie elektronicznej dowodu osobistego. Dodatkowo do warstwy graficznej dowodu powróci odwzorowanie cyfrowe podpisu posiadacza. Będzie obowiązywał nowy wzór wniosku o wydanie dowodu osobistego. Nie zmienią się natomiast wymagania dotyczące fotografii.
Wymagania ustawowe dotyczące fotografii
Wymóg osobistego stawiennictwa
Od 8 sierpnia 2021 r. złożenie wniosku o wydanie dowodu osobistego wymaga osobistej wizyty w urzędzie gminy. Od 8 listopada 2021 r. osoba, która ukończyła 12 rok życia będzie zobowiązana do złożenia odcisków palców oraz własnoręcznego czytelnego podpisu. W wyjątkowych przypadkach podyktowanych względami medycznymi, będzie można odstąpić od obowiązku złożenia podpisu lub odcisków palców. Czynność odbioru nowego dowodu również będzie wymagała osobistego stawiennictwa w urzędzie. Przy odbiorze dowodu nastąpi weryfikacja odcisków palców zawartych w warstwie elektronicznej dowodu.
Wnioski dla dzieci do 12 roku życia będzie można składać w urzędzie lub drogą elektroniczną z wykorzystaniem usługi na stronie www.gov.pl. Wymagany kwalifikowany podpis elektroniczny, podpis zaufany albo podpis osobisty osoby składającej wniosek (rodzic, opiekun wyznaczony przez sąd lub kurator).
Szczegółowe wytyczne dot. procedury ubiegania się o nowy dowód osobisty będą dostępne na stronie bip.swidnica.zgora.pl w zakładce „Jak załatwić” po wdrożeniu zmian.
Terminy ważności nowych dowodów
Zmienią się także terminy ważności nowych dowodów w zależności od wieku posiadacza tego dokumentu: dowody wydawane osobom, które nie ukończyły 12 roku życia będą ważne 5 lat od daty wydania. Dowody wydawane osobom, które ukończyły 12 rok życia – 10 lat. W przypadku chwilowego braku możliwości pobrania odcisków palców, dowód będzie wydawany na okres 12 miesięcy.
WAŻNE!
Mobilna stacja urzędnika
W przypadku osób obłożnie chorych i niepełnosprawnych, które nie mogą dotrzeć do Urzędu, zostanie wdrożone nowe rozwiązanie – mobilna stacja urzędnika. W myśl znowelizowanych przepisów, organem gminy, zobowiązanym do przyjęcia wniosku o wydanie dowodu osobistego w miejscu pobytu osoby chorej, niepełnosprawnej oraz u której powstawała niedająca się pokonać przeszkoda będzie organ będący siedzibą władz powiatu. Siedzibą władz Powiatu Zielonogórskiego jest Miasto Zielona Góra, więc obsługę przedmiotowych wniosków realizować będzie Prezydent Miasta Zielona Góra. Komórką organizacyjną wykonującą zadania z zakresu wydawania dowodów osobistych jest Wydział Spraw Obywatelskich mieszczący się w Zielonej Górze przy ul. Artura Grottgera 7. W przypadku, gdy mieszkaniec gminy Świdnica znajdzie się w takiej sytuacji, która nie pozwala na złożenie wniosku w sposób tradycyjny, powinien skontaktować się z Urzędem Miasta Zielona Góra. Obsługę wymienionych spraw w w.w. urzędzie zapewnia kierownik Referatu Dowodów Osobistych - Pani Renata Żok, tel. kontaktowy 68 475 18 34, a w przypadku jej nieobecności inspektor Anna Szafranek-Miśków, tel. kontaktowy 68 475 18 29.
Skąd wynikają te zmiany
Wdrożenie zmian podyktowane jest przepisami rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1157 z dnia 20 czerwca 2019 r. w sprawie poprawy zabezpieczeń dowodów osobistych obywateli Unii i dokumentów pobytowych wydawanych obywatelom Unii i członkom ich rodzin korzystającym z prawa do swobodnego przemieszczania się.
Ważność dotychczasowych dowodów
Dotychczasowe dowody osobiste zachowują ważność do upływu terminów w nich określonych. Nie będzie konieczności wymieniać ich na nowe.
Nowy e-dowód, tak jak dotychczas, będzie zawierał certyfikaty:
- Certyfikat potwierdzenia obecności – znajduje się w każdym dowodzie; nie wymaga kodu PIN.
- Certyfikat identyfikacji i uwierzytelnienia – znajduje się w dowodzie każdej osoby, która posiada pełną albo ograniczoną zdolność do czynności prawnych. Wymaga 4-cyfrowego kodu PIN (tzw. PIN 1).
- Certyfikat podpisu osobistego (nie jest obowiązkowy) – za zgodą posiadacza dowodu, umieszczany jest w dokumencie osoby, która posiada pełną zdolność do czynności prawnych lub w dowodach osób z ograniczoną zdolnością do czynności prawnych, jeśli zgodę wyrazi rodzic, opiekun lub kurator. Nowością w przypadku tego certyfikatu jest to, że osoba która składa wniosek o wydanie dowodu nie wcześniej niż 30 dni przed datą 18 urodzin – samodzielnie (bez rodzica) może wyrazić zgodę na ten certyfikat. Użycie certyfikatu podpisu osobistego wymaga 6-cyfrowego kodu PIN (tzw. PIN 2).
W e-dowodzie jest również przestrzeń na zamieszczenie kwalifikowanego podpisu elektronicznego – zaimplementowanie tego podpisu odbywa się na podstawie umowy posiadacza dowodu osobistego oraz dostawcy usługi zaufania.
Kody PIN1 i PIN 2 ustala się w urzędzie gminy przy odbiorze nowego dowodu, albo później -
w dowolnym momencie w okresie ważności e-dowodu, w dowolnym urzędzie miasta/gminy na terenie całego kraju.
w dowolnym momencie w okresie ważności e-dowodu, w dowolnym urzędzie miasta/gminy na terenie całego kraju.
Do e-dowodów wydawane są koperty zawierające kod PUK. Jest to kod, który służy do zmiany ustalonych kodów PIN oraz do odblokowania certyfikatów. Po trzykrotnym błędnym wpisaniu kodu PIN certyfikat w dowodzie zostaje zablokowany. Aby go odblokować, należy podać kod PUK.
Do użycia ww. certyfikatów niezbędne jest posiadanie czytnika do e-dowodów lub aplikacji eDO APP. Więcej szczegółów na stronie www.edoapp.pl.
Uszczelnienie grobli
- 27-10-2021
- drukuj
Podziękowania dla wieloletnich darczyńców w Słonem
- 25-10-2021
- drukuj
22 października odbyło się spotkanie w Słonem z udziałem wójt Izabeli Mazurkiewicz, sołtys Wandą Ławniczak, oraz Teresą Przykutą - członkinią Stowarzyszenia Inicjatyw Społecznych. Panie podziękowały pani Grażynie Mazurek oraz panu Zygmuntowi Lubienieckiemu, wieloletnim przyjaciołom i darczyńcom, wspierającym najbardziej potrzebujące pomocy osoby z terenu gminy Świdnica. Wójt podziękowała również Wandzie Ławniczak za zaangażowanie i otwarte serce na potrzeby innych osób.
Nad zalewem poćwiczymy
- 22-10-2021
- drukuj
XXXVI sesja Rady Gminy Świdnica
- 22-10-2021
- drukuj
25 października br. o godz. 14.00 w Gminnym Ośrodku Kultury w Świdnicy odbędzie się wspólne posiedzenie komisji Rady Gminy Świdnica. Sesja Rady Gminy odbędzie się 27 października br. o godz. 16.00 w Gminnym Ośrodku Kultury w Świdnicy. Zachęcamy do zapoznania się ze stroną, na której znajdują się zawiadomienia o komisjach i sesjach Rady Gminy Świdnica z porządkiem obrad i materiałami https://swidnicagmina.esesja.pl/
- Kontakt przez tłumacza języka migowego
- Kontakt
- Gmina jak rodzina 50+
- Gmina jak rodzina
- PYTANIA DO WÓJTA
- Sesje Rady Gminy
- TRASY ROWEROWE
- KONKURSY GMINNE
- RFRD
- KONKURS NASZ ZABYTEK
- Gazeta Gminna
- KLĘSKI ŻYWIOŁOWE W ROLNICTWIE
- Galerie zdjęć
- › POMOC DLA UKRAINY
- ŻŁOBEK GMINNY
- Młodzieżowa Rada Gminy
- › LOKALNI PRZEDSIĘBIORCY
- System informacji przestrzennej
- Twoje prawa w Urzędzie
- Komunikacja
- Ważne telefony
- Mapa - publikacja
- Przygarnij mnie
- Mapa gminy
- 1% dla NGO
- Kronika filmowa
- Wyszukiwarka osób pochowanych
- Tarcza Antykryzysowa
- polityka prywatności
- Dostępny urząd
- LUBUSKIE INTEGRACYJNY ROZWÓJ REGIONU- PUBLIKACJA
- Deklaracja dostępności
- INWESTYCJE DROGOWE