Informacje o koronawirusie

Nowe zasady bezpieczeństwa

W dniu dzisiejszym (09.04) rząd przdstawił najnowsze zasady postępowania związane z zabezpieczeniem przed koronawirusem. Od 16 kwietnia (czwartek) każda osoba na ulicy będzie miała obowiązek zasłaniania ust i nosa. Zmianie ulegną także terminy matur i egzaminu ósmoklasisty. Oprócz tego przedłużone zostanie obowiązywanie wszystkich dotychczasowych zasad bezpieczeństwa. To oznacza, że ograniczenia w przemieszczaniu się, czy limity wiernych w kościołach obowiązują również podczas świąt wielkanocnych.
Więcej informacji znajdziecie Państwo tutaj: https://www.gov.pl/web/koronawirus/zasady-na-dluzej

Ważne informacje

Bezpieczne zasady

Kolejne kroki w walce z koronawirusem

Najnowsze wiadomości dot. walki z rozprzestrzenianiem się koronawirusa. Warto przeczytać.
 

Kwarantanna domowa

Tutaj znajdziecie Państwo również filmik z informacją na temat kwarantanny https://youtu.be/iXBdyI-Jb9o
 

Ważny komunikat

Ze względu na sytuację epidemiczną do końca maja odwołane zostały wszystkie planowane w sołectwach imprezy, spotkania i zebrania oraz wynajmy sal wiejskich. Zamknięte zostały place zabaw.  Zaplanowane na ten czas imprezy gminne zostały odwołane lub przeniesione. Kalendarz imprez na rok 2020 po zmianach opublikujemy w przyszły tygodniu.  Nie ukaże się również kwietniowy numer Gazety Gminnej.

Opanować stres – w dobie koronawirusa

Pandemia koronawirusa – to  nowe zjawisko w otaczającej nas rzeczywistości, które napawa obawą i stresem. Sam stres może mieć charakter pozytywny, skłaniający nas do podjęcia jakiegoś działania, mobilizujący. Jednak przedłużający się „stan stresu”, wyczerpuje siły naszego organizmu, działa na nas negatywnie i powoduje zjawisko zwane „dystresem”. Tak silne napięcie emocjonalne, jest już stanem groźnym dla naszego zdrowia. Jeżeli, w tym momencie nie mamy na tyle mocnych zasobów psychicznych, by sobie z nim poradzić, wtedy poziom stresu wzrasta, a my wchodzimy w kolejna fazę, reakcji krytycznych na stres. Faza ta działa demotywująco na nasz organizm, myślenie i działanie, upośledza nasze emocje, podsyca nasze lęki i rodzi frustrację. Potem następuje kolejny etap, szereg pojawiających się zaburzeń somatycznych, objawiających się dolegliwościami chorobowymi ze strony ciała i psychiki.
Aby nie dopuścić do ostatniej fazy stresu, należy przede wszystkim zmienić swoje nastawienie do zaistniałej sytuacji, bo na to mamy wpływ.
Nasze nastawienie zależy tylko od nas i nie możemy pozwolić by nam je zaburzono, dlatego :
  • rozmyślaj, tylko o tym, na co masz wpływ,
  • podejdź zadaniowo do problemu , to ci da poczucie kontroli,
  • skupiaj się na „tu i teraz”,
  • rób plany na kilka dni, nie zamartwiaj się przyszłością,
  • nie przejmuj się tym, co się jeszcze nie wydarzyło,
  • odświeżaj strony z informacjami medialnymi nie częściej niż dwa razy dziennie,
  • czytaj tylko wiadomości pochodzące z realnych źródeł,
  • nie poszukuj emocjonalnych informacji,
  • nie angażuj się w rozmowy nakręcające niepokój,
  • poszukaj pozytywnych informacji,
  • zwracaj uwagę, w która stronę płyną twoje myśli, bo one wpływają, na to jak się czujesz,
  • wykorzystaj czas spędzony w domu,
  • bądź bardziej uważny na swoich bliskich, skupiaj się na tym, że możecie być Z nimi razem, powiedzieć, że ich kochasz,
  • spróbuj nauczyć się relaksacji, porządkowania myśli, zwolnienia ich tempa, zanurz się w swoim „wnętrzu”,
  • czytaj książki, oglądaj komedie, korzystaj z każdej chwili, by przesłać swój uśmiech osobom obok ciebie,
  • spójrz od czasu do czasu za okno, skup oczy na budzącej się przyrodzie, zieleni,
  • rozmawiaj z bliskimi, domownikami na różne tematy, nie unikaj kontaktu telefonicznego dzwoń do znajomych, angażuj się przekazując w ten sposób, jak są dla ciebie ważni.
 
Opracowała : Psycholog mgr Dorota Opala w oparciu o zalecenia Centrum Psychoterapii Poznawczo Behawioralnej we Wrocławiu (www.cppb.pl).
 

Jak rozmawiać z dzieckiem o koronawirusie i naszej obecnej sytuacji?

 
Zrozumiałe jest, że większość z nas w obliczu pandemii koronawisrusa odczuwa lęk przed jego skutkami i ma poczucie zagrożenia, w którym czyha niebezpieczeństwo utraty bliskich, pracy, własnego życia. Żeby zmniejszyć te nieprzyjemne odczucia śledzimy na bieżąco wiadomości i statystyki zarażeń oraz śmierci, kontaktujemy się i rozmawiamy o tym z bliskimi i znajomymi żeby „przegadać”, a nawet „obśmiać” temat i towarzyszące mu emocje, wymienić informacje, poczuć wspólnotę z innymi i dać bliskim i znajomym wsparcie.
Dzieci obserwując nasze miny, odbierając nastroje, słysząc inny, podwyższony, lub ściszony ton głosu, również odczuwają niepewność, a często też lęk przed niewiadomą. Słyszą, o tym, że panuje jakiś wirus, że mają myć ręce, że nie wolno wychodzić im z domu, że ludzie chorują, umierają, jednak nie potrafią same sobie tego uzasadnić, potrzebują wsparcia, uwagi, zaangażowania i rozmów z jedynymi osobami, które są w stanie je tak na prawdę ukoić. Dziecięca niepewność domaga się odpowiedzi, przegadania, dlatego dzieci zadają mnóstwo pytań i tak jak dorośli, taki i one również oczekują odpowiedzi, które będą w stanie obniżyć ich frustracje.
Jak zatem zmniejszać rosnące w dziecku napięcie, zniecierpliwienie, domysły i lęki wynikłe z niewiedzy?
Należy przede wszystkim odpowiadać na dziecięce pytania
Nie wolno udawać, że się nie słyszy pytań dziecka, licząc na to, że w końcu przestanie pytać, gdyż jeśli faktycznie przestanie, to zostanie z napięciem samo i będzie musiało sobie samemu pomóc, wymyślając nieprawdziwe historie, pozlepiane ze szczątkowych informacji i podsycane własnymi lękami, które będą pomniejszać rozdźwięk pomiędzy rzeczywistością a fikcją, i potęgować lęki nie dając ukojenia. Dziecko zamknie się w swoim świecie domysłów. Należy zatem odpowiadać na pytania dziecka.
Odpowiadać szczerze, ale nie straszyć
Szczerze nie znaczy jednak, że trzeba mówić dziecku szczegółowo o wszystkich drastycznych, przerażających (nawet nas dorosłych) skutkach związanych z koronawirusem, ale o najważniejszych kwestiach, potrzebnych dziecku do uspokojenia się i harmonijnej aktywności w nowych warunkach. Można na przykład przybliżyć pojęcie koronawirusa i najważniejszych kwestii, które się z nim wiążą, opowiadając na przykład jedną ze stworzonych na tę okazję bajek dla dzieci (https://www.youtube.com/watch?v=SUMlo8KZknE, https://www.youtube.com/watch?v=j3T3qeSC5gU) albo wysłuchać razem piosenki o koronawirusie (https://www.youtube.com/watch?v=tAPgBy4cvLk).
Zamienić dziecięcą postawę lękową na zadaniową
Czasem dziecko samo może zapytać o to, czy zachoruje, czy mama/tata zachorują, czy ono, albo babcia/dziadek umrą. Świadczy to o tym, że dziecko odczuwa napięcie,  niezrozumienie i jest zaniepokojone i a może nawet wystraszone tym, co słyszy w mediach lub od innych dzieci, czy dorosłych. Tego typu pytania pokazują, że dziecko potrzebuje szczerej, głębszej rozmowy i, że należy podjąć z dzieckiem trudny temat, starając się zacząć na przykład od stwierdzenia: „Zauważyłam, że się czegoś obawiasz…”,  a następnie dać dziecku czas na odpowiedź. Następnie podczas rozmowy, stopniowo starać się zamieniać dziecięcą postawę lękową na zadaniową, mówiąc dziecku na przykład, że: „Koronawirus to wirus, przed którym można się zabezpieczać i nie należy się go tak bardzo bać, ale trzeba mieć przed nim respekt i starać się go „przechytrzyć” poprzez swoją ostrożność, np. nie wychodząc na zewnątrz, jeśli nie trzeba, myjąc ręce, nosić maseczkę i rękawiczki ochronne, itp. Tutaj można na przykład ułożyć z dzieckiem strategię chronienia się przed koronawirusem, poprzez poznanie go (filmiki, bajki o wirusie) a następnie nauczenie się wszystkich metod ochrony przed nim.
Podkreślać pozytywne strony trudnej sytuacji  
W trakcie rozmów z dzieckiem należy pamiętać, żeby rozmawiając podkreślać przede wszystkim dobre strony sytuacji, np. lekarze pracują nad lekarstwem - szczepionką na tego wirusa, albo… wielu ludzi nie zachoruje w ogóle, a u wielu choroba przechodzi delikatnie, bo nie kaszlą, nie boli ich głowa. Można również pocieszając powiedzieć, że w państwie o nazwie Chiny udało się zatrzymać koronawirusa, dzięki konsekwentnemu przestrzeganiu metod ochrony przed nim. Warto też podkreślić, że można wreszcie robić fajne rzeczy razem, na przykład wychodzić na spacer w miejsca, gdzie nie ma dużo ludzi, można w końcu posiedzieć w domu z rodzicami i rodzeństwem, pograć w różne gry, pooglądać bajki, filmy, porysować, itp.
Konfrontować dziecko z jego oraz ze swoimi emocjami
Oznacza to, że jeśli dziecko mówi nam, że się boi, to nie należy tego bagatelizować, mówiąc, że nie ma czego się bać, ale należy powiedzieć dziecku, że to normalne, że się boi, że ja Twoja mama/tata również często się boimy, ale trzeba mieć nadzieję na to, że będzie dobrze i postaramy się wspólnymi siłami zadbać o to, żebyśmy się mniej smucili i mniej bali. Dobrze byłoby obserwować to, co robimy ze swoim własnym lękiem podczas relacji z dzieckiem, żeby ocenić, czy nie rozładowujemy swoich frustracji i lęku na dziecku, poprzez krzyk, straszenie, pomijanie dziecka, bagatelizowanie jego emocji. Warto też pytać dzieci, co im pomaga, gdy czują smutek, co lubią wtedy robić. Dzieci mają wiele ciekawych pomysłów i mogą stać się również dla dorosłych źródłem inspiracji i zapomnienia o swoich obawach. Bardzo ważne, byście dali sobie wzajemnie przyzwolenie na to, by się smucić, złościć i w akceptacji przeżywać emocje, które w tej trudnej dla wszystkich sytuacji będą się pojawiać.
Poprosić o wsparcie!
Każde dziecko inaczej przeżywa trudne sytuacje, dlatego proszę obserwować swoje dzieci i jeśli zauważycie Państwo, że dziecko jest przez większość czasu smutne, płaczliwe, zamknięte w sobie, nieobecne, albo wręcz przeciwnie, aktywniejsze niż zwykle, nie ma apetytu, zaczęło się moczyć, lub brudzić w nocy/dzień, lub inaczej się zachowuje niż dotychczas, to bardzo proszę o kontakt pod numerem telefonu:
798 867 092
Zadzwoń jeśli potrzebujesz porady, niepokoi Cię zachowanie dziecka i chcesz porozmawiać o tym,  jak wspierać dziecko w trudnej sytuacji.
W każdy wtorek w godz. 15.30 – 20.30 dostępna będzie psycholog, która postara się Państwu pomóc.
Życzę Państwu wytrwałości i zdrowia !
                                                            psycholog Arneta Sobiechowska
                                                  Centrum Psychologiczno – Terapeutyczne w Świdnicy
 
 
 

Wprowadzamy nowe zasady bezpieczeństwa w związku z koronawirusem

Wprowadzamy nowe zasady bezpieczeństwa, w tym ograniczenie w przemieszczaniu się. Obowiązek pozostania w domu nie będzie dotyczył jednak dojazdu do pracy czy załatwiania niezbędnych codziennych potrzeb takich jak zakup jedzenia, lekarstw czy opieki nad bliskimi. Zależy nam na tym, aby Polacy nie narażali siebie i innych na zakażenie koronawirusem.
 
Ograniczenie przemieszczania się - wyjątki
W ostatnich dniach wprowadziliśmy zasady bezpieczeństwa w związku z pandemią koronawirusa. Polska zdecydowała się na ograniczenie imprez masowych i działalności galerii handlowych, zawieszenie zajęć w szkołach oraz zamknięcie granic. Rozwój epidemii w Polsce i w Europie powoduje kolejne decyzje o zasadach bezpieczeństwa.

Wprowadzamy ograniczenia w przemieszczaniu się

Do 11 kwietnia włącznie nie będzie można się swobodnie przemieszczać poza celami bytowymi, zdrowotnymi, zawodowymi. Obostrzenie nie dotyczy więc:
- dojazdu do pracy. Jeśli jesteś pracownikiem, prowadzisz swoją firmę, czy gospodarstwo rolne, masz prawo dojechać do swojej pracy. Masz również prawo udać się po zakup towarów i usług związanych ze swoją zawodową działalnością.
- wolontariatu na rzecz walki z COVID-19. Jeśli działasz na rzecz walki z koronawirusem i pomagasz potrzebującym przebywającym na kwarantannie lub osobom, które nie powinny wychodzić z domu, możesz się przemieszczać w ramach tej działalności.
- załatwiania spraw niezbędnych do życia codziennego. Będziesz mógł się przemieszczać, aby zrobić niezbędne zakupy, wykupić lekarstwa, udać się do lekarza, opiekować się bliskimi, wyprowadzić psa.
Ważne! Przemieszczać się będzie można jedynie w grupie do dwóch osób. Obostrzenie to nie dotyczy rodzin.

W autobusie tyle osób, ile wynosi połowa miejsc siedzących
Środki publicznego transportu zbiorowego nadal działają. Jednak w autobusie, tramwaju lub metrze tylko połowa miejsc siedzących może być zajęta. Jeśli miejsc siedzących w pojeździe jest 70, to na jego pokładzie może znajdować się maksymalnie 35 osób.
 
Zależy nam na tym, aby Polacy mieli dostęp do komunikacji. Musimy jednak zadbać o to, by autobusy nie były przepełnione.

Całkowity zakaz zgromadzeń – chyba że z najbliższymi
Nowe przepisy zakazują także wszelkich zgromadzeń, spotkań, imprez czy zebrań. Będziesz mógł się jednak spotykać z najbliższymi.

Zasady bezpieczeństwa w trakcie uroczystości religijnych
Ograniczenia w przemieszczaniu nie dotyczą również osób, które chcą uczestniczyć w wydarzeniach o charakterze religijnym. Tutaj jednak wprowadziliśmy kolejną ważną zasadę. W mszy lub innym obrzędzie religijnym nie będzie mogło uczestniczyć jednocześnie więcej niż 5 osób – wyłączając z tego osoby sprawujące posługę.

Zachęcamy jednak do uczestnictwa w wydarzeniach religijnych za pośrednictwem telewizji, radia czy internetu.

Zakłady pracy
Ograniczenia co do liczby osób nie dotyczą zakładów pracy. Należy jednak stosować w nich szczególnie ostre zalecenia Głównego Inspektora Sanitarnego w zakresie zachowania odległości pracowników, środków dezynfekcji.

Pozostałe ograniczenia nadal obowiązują
Mimo wprowadzanych zmian, w mocy pozostają wszystkie dotychczasowe zakazy, czyli ograniczenie w działalności galerii handlowych, działalności gastronomicznej i rozrywkowej.
Wciąż także działa obowiązkowa 14-dniowa kwarantanna dla powracających zza granicy.
 
 
 
1 2

Gdzie jesteśmy?

Kontakt - stopka

Gmina Świdnica

URZĄD GMINY ŚWIDNICA
 
ul Długa 38
66-008 Świdnica
+48 68 327 31 18
+48 68 327 31 15    
 fax: +48 68 327-31-27
 www.bip.swidnica.zgora.pl
Urząd czynny w godz.:
pn. 7:00-16:00
wt.- czw. 7:00-15:00
pt. 7.00-14.00
Nr konta bankowego:
PKO BP S.A. I Oddział w Zielonej Górze
93 1020 5402 0000 0902 0027 6626
 
 
więcej