Aktualności

Opanować stres – w dobie koronawirusa

  • 25-03-2020
 
Pandemia koronawirusa – to  nowe zjawisko w otaczającej nas rzeczywistości, które napawa obawą i stresem. Sam stres może mieć charakter pozytywny, skłaniający nas do podjęcia jakiegoś działania, mobilizujący. Jednak przedłużający się „stan stresu”, wyczerpuje siły naszego organizmu, działa na nas negatywnie i powoduje zjawisko zwane „dystresem”. Tak silne napięcie emocjonalne, jest już stanem groźnym dla naszego zdrowia. Jeżeli, w tym momencie nie mamy na tyle mocnych zasobów psychicznych, by sobie z nim poradzić, wtedy poziom stresu wzrasta, a my wchodzimy w kolejna fazę, reakcji krytycznych na stres. Faza ta działa demotywująco na nasz organizm, myślenie i działanie, upośledza nasze emocje, podsyca nasze lęki i rodzi frustrację. Potem następuje kolejny etap, szereg pojawiających się zaburzeń somatycznych, objawiających się dolegliwościami chorobowymi ze strony ciała i psychiki.
Aby nie dopuścić do ostatniej fazy stresu, należy przede wszystkim zmienić swoje nastawienie do zaistniałej sytuacji, bo na to mamy wpływ.
Nasze nastawienie zależy tylko od nas i nie możemy pozwolić by nam je zaburzono, dlatego :
  • rozmyślaj, tylko o tym, na co masz wpływ,
  • podejdź zadaniowo do problemu , to ci da poczucie kontroli,
  • skupiaj się na „tu i teraz”,
  • rób plany na kilka dni, nie zamartwiaj się przyszłością,
  • nie przejmuj się tym, co się jeszcze nie wydarzyło,
  • odświeżaj strony z informacjami medialnymi nie częściej niż dwa razy dziennie,
  • czytaj tylko wiadomości pochodzące z realnych źródeł,
  • nie poszukuj emocjonalnych informacji,
  • nie angażuj się w rozmowy nakręcające niepokój,
  • poszukaj pozytywnych informacji,
  • zwracaj uwagę, w która stronę płyną twoje myśli, bo one wpływają, na to jak się czujesz,
  • wykorzystaj czas spędzony w domu,
  • bądź bardziej uważny na swoich bliskich, skupiaj się na tym, że możecie być Z nimi razem, powiedzieć, że ich kochasz,
  • spróbuj nauczyć się relaksacji, porządkowania myśli, zwolnienia ich tempa, zanurz się w swoim „wnętrzu”,
  • czytaj książki, oglądaj komedie, korzystaj z każdej chwili, by przesłać swój uśmiech osobom obok ciebie,
  • spójrz od czasu do czasu za okno, skup oczy na budzącej się przyrodzie, zieleni,
  • rozmawiaj z bliskimi, domownikami na różne tematy, nie unikaj kontaktu telefonicznego dzwoń do znajomych, angażuj się przekazując w ten sposób, jak są dla ciebie ważni.
 
Opracowała : Psycholog mgr Dorota Opala w oparciu o zalecenia Centrum Psychoterapii Poznawczo Behawioralnej we Wrocławiu (www.cppb.pl).
 

Elementy dodatkowe powiązane z tą informacją